УКРАЇНСЬКА МОВА
6 клас
30.03.20 Поширення речень другорядними членами. Вивчити правило, що називається головними та другорядними членами речення.
Пригадайте
Підмет – це головний член речення, що означає про кого, або про що говориться в реченні, і відповідає на питання ХТО? або ЩО?. Підмет завжди пов’язаний з присудком.
Присудок - це головний член речення, який означає, що говориться про підмет, і відповідає на питання ЩО РОБИТЬ ПРЕДМЕТ? ЩО З НИМ РОБИТЬСЯ?
Підмет і присудок – головні члени речення. Усі інші слова в реченні, які відповідають на будь-яке питання, є другорядними членами речами речення.
ЗАВДАННЯ
Поширити подані речення другорядними членами, визначити та підкреслити головні та другорядні члени:
Пролунав дзвінок. Місяць плив. Спадає роса. Я люблю. Прийшла весна. Діти слухають. Сонечко світить.
Наприклад: Пролунав дзвінок. В класі пролунав дзвінок на перерву.
-
-
- Другорядні члени речення. Вивчити правило.
Пригадайте
Підмет і присудок – головні члени речення. Усі інші слова в реченні, які відповідають на будь-яке питання, є другорядними членами речами речення.
ЗАВДАННЯ.
Прочитайте речення. Випишіть спочатку поширені, а потім непоширені. В поширених реченнях підкреслити головні та другорядні члени речення.
Спіють груші по садах. Одлітать зібрався птах. Льон синіє. По пшениці теплий вітер хвилями гуляє. Дощ пройшов. Біжать струмочки. Розгинається трава. Горобець свою сорочку у калюжі вижима.
-
-
- Побудова речень. Повторити правила.
Пригадайте
Речення – це декілька слів, які виражають закінчену думку.
ЗАВДАННЯ.
Складіть речення з кожної групи слів і запишіть їх. Підкресліть підмет однією лінією, присудок – двома, другорядні члени – хвилястою лінією. До другорядних членів усно поставте питання.
- уроків, після, працювали, шкільному, учні, в, саду;
- перекопували, саджали, грядки, вони, кущі, і, дерева;
- Змагання, грядку, за, почалося, кращу;
- Теплицях, у, учні, також, працювали.
7 клас
30.03.20 Поширення речень другорядними членами. Вивчити правило, що називається головними та другорядними членами речення.
Пригадайте
Підмет – це головний член речення, що означає про кого, або про що говориться в реченні, і відповідає на питання ХТО? або ЩО?. Підмет завжди пов’язаний з присудком.
Присудок - це головний член речення, який означає, що говориться про підмет, і відповідає на питання ЩО РОБИТЬ ПРЕДМЕТ? ЩО З НИМ РОБИТЬСЯ?
Підмет і присудок – головні члени речення. Усі інші слова в реченні, які відповідають на будь-яке питання, є другорядними членами речами речення.
ЗАВДАННЯ
Поширити подані речення другорядними членами, визначити та підкреслити головні та другорядні члени:
Пролунав дзвінок. Місяць плив. Спадає роса. Я люблю. Прийшла весна. Діти слухають. Сонечко світить.
Наприклад: Пролунав дзвінок. В класі пролунав дзвінок на перерву.
-
-
- Другорядні члени речення.
Пригадайте
Підмет і присудок – головні члени речення. Усі інші слова в реченні, які відповідають на будь-яке питання, є другорядними членами речами речення.
ЗАВДАННЯ.
Прочитайте речення. Випишіть спочатку поширені, а потім непоширені. В поширених реченнях підкреслити головні та другорядні члени речення.
Спіють груші по садах. Одлітать зібрався птах. Льон синіє. По пшениці теплий вітер хвилями гуляє. Дощ пройшов. Біжать струмочки. Розгинається трава. Горобець свою сорочку у калюжі вижима.
02.04.20 Побудова речень.
Пригадайте
Речення – це декілька слів, які виражають закінчену думку.
ЗАВДАННЯ.
Складіть речення з кожної групи слів і запишіть їх. Підкресліть підмет однією лінією, присудок – двома, другорядні члени – хвилястою лінією. До другорядних членів усно поставте питання.
1) уроків, після, працювали, шкільному, учні, в, саду;
- перекопували, саджали, грядки, вони, кущі, і, дерева;
- Змагання, грядку, за, почалося, кращу;
- Теплицях, у, учні, також, працювали.
8 клас
31.03.20 Звертання. Вивчити правило.
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ
Звертання — це слово або словосполучення в реченні, що називає особу, іноді — предмет, до яких звернена мова.
Наприклад, у реченні: Сій, сіваче, в людські груди правди вічної зерно. (П. Грабовський) слово сіваче вказує особу, до якої звернена мова.
Звертання може виражатися як одним словом (непоширене), так і групою слів (поширене): Ой бандуро, рідна сестро, золотії струни! Вложи в неї моє серце, високії думи (П. Куліш). Тобі, земле моя рідна і велика, матінко велична, мої всі поривання (О. Ольжич).
Комою звертання виділяється тоді, коли вимовляється без окличної інтонації, стоїть
1) на початку речення: О рідна сестро, падьмо ниць (В. Стус); Мій друже, я Красу люблю... (М. Вороний);
2) у середині речення (виділяється з обох боків комами): Прощай, синє море, безкрає, просторе (Леся Українка); Лети, моя пісне, за гори й долини (В. Сосюра);
3) у кінці речення: Благословляю твою сваволю, дорого долі, дорого болю. (В. Стус).
Якщо звертання стоїть у кінці речення, то перед ним ставиться кома, а після нього - той знак, якого вимагають зміст речення та інтонація. Наприклад: Господи! Світ не святиться - Побожеволіли ми! (В. Стус). Вгамуйся, серце! Годі, схаменися... (М. Вороний). Мороком душу огорне - ані тобі продихнуть... Здрастуй, бідо моя чорна! Здрастуй, страсна моя путь! (В. Стус).
ЗАВДАННЯ
Запишіть подані речення. Підкресліть в реченнях звертання.
Повій, вітре тихесенький, з-за синього моря та принеси в Україну козацькую волю! Вкраїно дорога, я із твоїх долонь зійшла у білий світ. Кобзарю, знаєш, нелегка епоха оцей двадцятий невгамовний вік. Вечірнє сонце, дякую за день! Літаєш ти високо, орле, попід небесами. Мамо, ваша колискова назавжди у серці моїм.Андрію! Той сніг і мене підкорив, радіючи гостю обійми відкрив. Завжди до тебе ,вільна воленько, прагне мій народ.
-
-
- Речення з однорідними членами. Вивчити правило.
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ
Однорідні члени речення — це такі члени речення, що виконують одну синтаксичну роль, відносяться до одного й того самого члена речення і поєднуються між собою сурядним зв'язком. Однорідні члени речення рівноправні і не залежать одне від одного. Вони називають поняття, близькі за своєю сутністю.
Наприклад: Завод випускає сівалки, комбайни, плуги.
ЗАВДАННЯ
Допишіть до виділених слів кілька однорідних членів. Поставте коми.
У нашому лісі ростуть дуби, …, …… . На луці пасуться коні, …., … . Ми збирали в лісі суниці, …., …. . Весною до нас прилітають ластівки, …., …. . На городі посіяли моркву, …., …. .
02.04.20 Речення з однорідними членами. Повторити правило.
ЗАВДАННЯ.
Спишіть. Підкресліть однорідні члени речення.
Поясніть вживання коми при однорідних членах речення.
Ялинка палала червоними, зеленими, блакитними вогнями. Арктика посилає бурі з туманами, хмарами, завірюхами. На високих горбах шуміли віковічні дуби, липи, клени, ясени. Хвилі збігали на берег розгонисто, люто, кипучо. У кіоску продають газети, журнали, книжки, листівки, марки, конверти.
9 клас
30.03.20 Розділові знаки у складному реченні.
Вивчити правило, що називається складним реченням.
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ
Складним називається речення, яке складається з двох або більше простих речень, об’єднаних в одне ціле змістом, інтонацією, за допомогою сполучників чи без них.
Наприклад: Спізнавши мову, плакали німії, і раб стрічав надію в безнадії (А.Малишко).
ЗАВДАННЯ
З поданих простих речень утворіть складні за допомогою сполучників і, а, але. Запишіть їх і поставте розділові знаки.
1). Настала зима. Поля вкрилися білим пухким снігом. 2) Насунулися темні хмари. Вітер розігнав їх. 3) На полях ще біліє сніг. Води вже весною зашуміли. 4) Учні зібралися групками. Чути було їхні збуджені голоси. 5) Було вже далеко за північ. Гомін у клубі не стихав. 6) Яблуня була в повному цвіту. Над нею гули бджоли.
Наприклад: 1). Настала зима. Поля вкрилися білим пухким снігом. - Настала зима, і поля вкрилися білим пухким снігом.
03.04.20 Розділові знаки у складному реченні. Повторити правило.
ЗАВДАННЯ
Спишіть подані речення. Поставте в складних реченнях коми і підкресліть у кожному з них підмет та присудок.
1. Настав літній ранок і на полях з’явилися комбайни. 2. Батько приїхав з Криму і я одержав від нього цікаву колекцію черепашок. 3. Сонце ще не пригріло і на траві була роса. 4. Унизу гадюкою звивалася річка а за нею простяглися луки. 5. Настала ніч а мисливці все йшли лісовою стежкою. 6. Це насіннячко ялинки заніс колись вітер і воно впало під березою між її оголеним корінням. Ялиночка почала рости а береза прикривала її від палючого сонця і лютих морозів.
|